Un București fără mașini personale?

reteaÎn urmă cu câteva zile au fost publicate mai multe articole pe marginea aceluiași subiect: Ministerul Transporturilor din Finlanda dezvoltă un plan pentru eliminarea nevoii de a deține o mașină personală în Helsinki. Cu alte cuvinte, obiectivul este eliminarea mașinilor personale din peisajul urban al capitalei finlandeze.

Chiar dacă pare idealist suntem conștienți că soluțiile problemelor legate de trafic nu vor apărea fără a fi concepute strategii pe termen lung și fără a avea câteva exemple reale după care să ne ghidăm. Finlandezii lucrează deja la un astfel de model și nu putem decât să ne uităm cu interes și chiar cu speranță la propunerile pe care le înaintează. Asta, în timp ce în țara noastră aplicăm soluții valabile în urmă cu un secol, decongestionăm traficul prin lărgirea străzilor(!).

În același plan ipotetic am făcut un mic exercițiu de imaginație cu câțiva dintre voluntarii noștri și i-am întrebat cum li s-ar părea dacă din 2025 s-ar interzice accesul cu mașinile personale în București. Răspunsurile nu au fost tocmai unitare și este de înțeles, e vorba de o paradigmă de gândire a românilor, e vorba de obișnuință și e e vorba de comoditate. Totuși, sunt mulți și cei care doresc să schimbe macazul și îmbrățișează ideea unui oraș mai prietenos cu pietonii și cu bicicliștii, dar mai ales cu un oraș fluid în care mijloacele de transport comun funcționează și asigură cu brio nevoile de mobilitate ale cetățenilor.

Astfel, redăm mai jos răspunsurile colaboratorilor noștri.

Mihaela Nicolae: “Interzicerea accesului cu automobilele personale în București din anul 2025 ar putea reprezenta o soluție de fluidizare a traficului , precum și de reducere a poluării, fiind cunoscut faptul că emisiile acestora sunt principala sursă de poluare a aerului din orașe. Bucureștiul ar fi mai liniștit fără claxoane și accidente, în plus ar fi mult mai prietenos cu pietonii și bicicliștii, care adesea se confruntă cu trotuare și piste ocupate de mașini, din lipsa locurilor de parcare. În felul acesta, și șoferii sunt scutiți de odiseea găsirii unui loc de parcare, a orelor petrecute la cozi în trafic etc. Totuși, ca lucrul acesta să poată fi realizat, transportul în comun trebuie modernizat și adaptat noilor provocări.”

Daniel Ștefan Cătălin: „În niciun caz. Nu e niciun argument valid pt care ar trebui să se facă așa ceva. Ideea e ca oamenii să fie responsabili, să nu își ia câte șapte mașini fiecare și să nu circule cu ele și când se duc la toaletă. Nu ar fi corect pentru oamenii responsabili. În plus, dacă nu le ții lângă tine se fură…”

Andreea Nistor: “Consider că implementarea acestei idei ar duce la multe revolte din partea celor care nu cunosc alt stil de viață! Nu văd cum ar putea fi susținută acesta idee, având în vedere că majoritatea locuitorilor sunt dependenți de acestea! Cred totuși că am putea face ceva în privința numărului lor și în privința spațiului dedicat oamenilor!”

Larisa Marin: “Eu o consider o idee foarte bună, în acest mod s-ar reduce drastic poluarea dar și consumul inutil de combustibil. De asemenea, oamenii ar scăpa de stresul din trafic, iar riscul de accidente ar scădea considerabil. Transportul cu masina personală este mai scump decât un abonament pentru transportul public, iar un plin nu iți ajunge o lună întreagă.

Pe de altă parte, carburanții se scumpesc mai des decât biletele și abonamentele pentru autobuz sau tramvai. Atât autoturismul, cât și autobuzul consumă resurse și poluează mediul, însă autoturismul transportă mai puține persoane decât un autobuz.

În caz de aglomerație mașina personală te face să pierzi mult timp, timp pe care nu îl poți folosi într-un mod util sau plăcut. Lucrurile stau diferit în ceea ce privește transportul în comun, căci, dacă autobuzul este blocat în trafic, tu, ca pasager, poți citi o carte sau poți răsfoi o revistă.”

Ana-Maria Zabet: „Mi se pare o idee minunată ! În felul acesta am mai reduce aglomerația. Plus ca peste tot sunt mașini. Unde mergi, unde te duci, mașini… sunt parcate peste tot. În felul acesta mijloacele de transport în comun ar fi mai multe și vor ajunge mai repede la destinație. O altă variantă ar fi sa pună o taxă la intrarea în oraș/mașină.”

Cristina Chelmuș: “Totul depinde de cum va fi deplasarea cu mijlocul de transport în comun. Dacă se va circula ok iar mașinile vor fi într-o stare bună, da, aș fi de acord. Pe de alta parte, mă gândesc la faptul că tocmai mașinile îngreunează circulația în oras. Așadar, este posibil ca soluția pentru o călătorie mai bună cu mijlocul de transport în comun să fie interzicerea accesului mașinilor în București.”

 

Te-ar putea interesa și

Un București fără mașini personale?

Citește și